سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که ما اهل بیت را دوست بدارد و محبّت ما در دلش تحقّق یابد، چشمه های حکمت بر زبانش جاری می شود . [امام صادق علیه السلام]
 

 


جمعه 93 اسفند 29 , ساعت 9:30 عصر


دانلود فیلم اسپرم گیری در گاو کلیک کنید

 کتاب اصول پرورش گاو های شیری کلیک کنید

تصاویر از گاو شیری کلیک کنید

آشنایی با جایگاهها در پرورش گاو شیری کلیک کنید


عوامل از دست دادن آبستنی در گاو کلیک کنید

طرح توجیهی پرورش گاو کلیک کنید

نحوه صدور مجوزهای گاوداری کلیک کنید

اصول پرورش گاو شیری کلیک کنید

فیلم مراحل زایمان گاو کلیک کنید

  آموزش پرورش گاو ,
  وام جهاد کشاورزی برای پرورش گاو گوشتی ,
  نحوه پرورش گاو گوشتی همراه با عکس ,

 

 

گوساله ها باید از 4 تا 6 روزگی به استفاده از استارتر ترغیب شوند . استارتر اولین خوراک خشکی است که یک گوساله مصرف می نماید . استفاده از یک خوراک مناسب منجر به پیشگیری از برخی اختلالات متابولیکی ناشی از کمبود ویتامین ها ، نرمی استخوان و نیز منجر به افزایش قابلیت هضم ، افزایش ایمنی بدن در مقابل با بیماری های عفونی ، افزایش سرعت رشد و سلامت گوساله ها ، کاهش سن تلقیح در زمان تلیسگی و … خواهد شد . هنگامیکه گوساله شروع به خوردن خوراک خشک به خصوص استارتر می کند شکمبه شروع به فراهم ساختن مواد مغذی تولید شده در اثر تخمیر نموده و جمعیت میکروبی شکمبه شروع به ازدیاد می نماید . در اثر تخمیر نشاسته حاصل از غلات مصرفی ،  اسید های چرب فرار به ویژه اسید بوتیریک ایجاد می گردد که این اسید چرب در نهایت موجب رشد پرزهای شکمبه و تحریک فعالیت متابولیکی آن می گردد .

نکته قابل توجه در پرورش گوساله ها دادن آموزش کافی به کارگران قسمت گوساله دانی می باشد . در این رابطه باید به آنها آموزش داد که تا وقتی یک گوساله کاملاً سیراب ، شیر می نوشد در پاسخ به عامل گرسنگی می باشد و این همراه است با مکیدن و ضربه زدن به سر پستانک ( Head butting )  و نیز همراه است با تکان شدید دم (Tail Wagging )  و عکس العمل بسته شدن شیار مری . بر عکس وقتی یک حیوان دچار کم آبی ( دهیدره ) شیر می نوشد ، در پاسخ به مرکز تشنگی است بنابر این تکان دادن سر، تکان دادن دم و رفلکس بسته شدن مری را ندارد .

در ضمن جهت داشتن یک سیستم موفق پرورش گوساله ، بهتر است به جای استفاده از سطل ( Bucket ) در زمان شیردهی ، از سرپستانک ( Nipple ) تا زمان از شیرگیری گوساله و در کنار آن باید از دو سطل جداگانه آب و خوراک استفاده گردد.

آب

مصرف آب به عنوان یک ماده حیاتی و برای تشویق گوساله به استفاده از استارتر بایستی همیشه در دسترس گوساله باشد. گوساله هایی که به طور آزاد ، آب در دسترس داشته باشند استارتر بیشتری مصرف می نمایند و روزانه وزن بدن آنها بیشتر افزایش می یابد و تعداد روزهای مبتلا به اسهال برای چنین گوساله هایی کمتر است . محققان گزارش داده اند که در صورت عدم دسترسی گوساله به آب ، مصرف استارتر محدود می شود بنابر این وجود آب و کیفیت آن بسیار حائز اهمیت می باشد . توصیه می شود ضمن مصرف آب از سن 4 روزگی میزان و زمان در اختیار قرار گرفتن آب برای گوساله کنترل گردد . بهتر است در تابستان نیم تا یک ساعت قبل و بعد از مصرف شیر و در زمستان یک و نیم تا دو ساعت قبل و بعد از مصرف شیر آب در دسترس گوساله نباشد و برای سنجش میزان آب مصرفی توسط گوساله بهتر است خطی نشانگر بر روی سطل در نظر گرفته شود تا در صورت وجود بیماری همانند تب به راحتی قابل تشخیص باشد .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ