سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بُخل، همنشین خود را خوار می کند و دوری جوینده از خویش را ارجمند می سازد . [امام علی علیه السلام]
 

 


جمعه 93 اسفند 29 , ساعت 9:25 عصر


دانلود فیلم اسپرم گیری در گاو کلیک کنید

 کتاب اصول پرورش گاو های شیری کلیک کنید

تصاویر از گاو شیری کلیک کنید

آشنایی با جایگاهها در پرورش گاو شیری کلیک کنید


عوامل از دست دادن آبستنی در گاو کلیک کنید

طرح توجیهی پرورش گاو کلیک کنید

نحوه صدور مجوزهای گاوداری کلیک کنید

اصول پرورش گاو شیری کلیک کنید

فیلم مراحل زایمان گاو کلیک کنید

  آموزش پرورش گاو و گوساله ,
  عکس گاو گوساله پرواری ,
  زمین جهت گاو پرواری ,

 

 

انواع صفات ماندگاری
1- طول عمر
2- صفات بقاء
بقاء : احتمال باقی ماندن یک گاو تا سن بخصوصی را بقا می گو یند. این معیار درسال 1976 توسط او رت و همکاران بیان شد . اما طول عمر پس از اولین زایش متداول تر است و تحت تأثیر سن هنگام اولین زایش قرار نمی گیرد.طول عمر تولیدی تحت تأثیرسنین مختلف دراولین زایش نمی باشد . در حالیکه کل عمر تولیدی حیوان متأ ثر از سن هنگام اولین زایش است . صفت طول عمرتولیدی به صورت حاصل تفریق سن گاو هنگام حذف درسن هنگام اولین زایش او محاسبه می شود.
شاخص سودمندی طول عمر اولین شاخص سودمندی طول عمر بر اساس تأکید زیاد روی صفات غیرتولیدی و نیز صفات تولیدی در سال 1990 در کاناد ا مطرح شد . در ابتدا این صفات شامل صفات اصلی تیپ وابسته به ماندگاری یعنی : سیستم پستانی ، سم ها وپا ها و ظرفیت بدن بود . اصلی ترین هدف شاخص سودمندی طول عمر به حداکثر رساندن سود هر گاو و طول عمر آن بود . در سال 2001 اهمیت امتیاز سلولهای سوماتیک در شیر و سرعت آز اد سازی شیر نیز در فرمول شاخص سودمندی طول عمر وارد
شد .آخرین فرمول شاخص سودمندی طول عمر برای گاوهای نر و ماده هلشتاین شامل 3 درصدجزء اصلی تولید 57 درصد ، ماندگاری 38 درصد وسلامتی 5 درصد است. بنابراین تأکید کلی شاخص سودمندی طول عمر که فلسفه اصلاح نژاد کانادایی را منعکس می کند 60 درصد مربوط به صفات تولیدی و 40 درصد مربوط به صفات ماندگاری است.
تکنیک فرمول شاخص سودمندی طول عمر
سلامتی 5 %
سلولهای سوماتیک 3 %
عمق پستان 5/1 %
سرعت شیردهی 5 /0%
ماندگاری 38 %
سم ها و پاها 4 /11%
سیستم پستانی 2 /15%
زندگی گله ای 7 %
ظرفیت 8 /3%
تولید 57 %
42/75 % پروتئین
14/25 %چربی
در دامداریهای ایران حذف اکثراً اجباری است و انتخاب تأثیری روی آن ندارد چون به صفاتی همچون ماندگاری توجه نمی شود. (مشکلات سم، پستان و....) پس باید روی ماندگاری گاو در گله تأکید داشته و در زمان انتخاب اسپرم آن را در نظرگرفت .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ