سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دشمن آنند که نمى‏دانند . [نهج البلاغه]
 

 


جمعه 93 اسفند 29 , ساعت 9:25 عصر


دانلود فیلم اسپرم گیری در گاو کلیک کنید

 کتاب اصول پرورش گاو های شیری کلیک کنید

تصاویر از گاو شیری کلیک کنید

آشنایی با جایگاهها در پرورش گاو شیری کلیک کنید


عوامل از دست دادن آبستنی در گاو کلیک کنید

طرح توجیهی پرورش گاو کلیک کنید

نحوه صدور مجوزهای گاوداری کلیک کنید

اصول پرورش گاو شیری کلیک کنید

فیلم مراحل زایمان گاو کلیک کنید

  آموزش پرورش گاو . گوساله ,
  آموزش پرورش گاو شیری,
  آموزش پرورش گاو گوشتی,

 

 

مهمترین صفات در ارزیابی تیپ گاوهای شیری
هدف پرورش دهندگان تجارتی گاوهای شیری دقیقاً سودمندی قابل دوام و دراز مدت است و گاوهای پرتولیدی که صفات مربوط به تیپ آنها خوب بوده است بدون استثنا جزء سودمندین گاوهای گله بوده اند . هرچه در گله گاوهای بدون مشکل کمتر باشد سودمندی افزایش می یابد، چون گاوهایی که تیپ بهتری دارند کمتر به بیماریهای تولید مثلی و پستانی مبتلا می شوند و در نتیجه میزان جایگزینی گاوها کاهش یافته و علاوه بر آن هزینه های درمان آنها نیز کاهش می یابد شکل عمومی بدن اساس تولید بالاست .
گاوهایی با شکل عمومی بدن خوب دارای شرایط زیر هستند :
- به طور موثری علوفه ارزان قیمت را به شیر تبدیل می کنند.
- قدرت بیشتری در حفظ حداکثرتولید دردوره های شیردهی مختلف خواهند داشت .
- مدت زمان بیشتری در گله می مانند.
- عمر پرتولیدتری از لحاظ تولید شیر و گوساله زایی و سلامتی تولید مثل دارند.
موارد بالا همگی به این موضوع اشاره دارند که خوب بودن شکل عمومی بدن رابطه مستقیمی با سطوح تولید بالاتر، ماندگاری و سودمندی بادوام و درازمدت درگاوها دارد.
از صفات خطی تیپ در دهه های اخیرجهت انتخاب برای افزایش طول عمر گله استفاده شده است و این به دلیل ورا ثت پذیری بالاتر این صفات نسبت به سایر معیارهای مستقیم طول عمرو نیز همبستگی نسبتاً بالای این صفات با طول عمر می باشد . افزایش طول عمر دامها منجر به کاهش هزینه های جایگزینی تلیسه ها ، استفاده بیشتر از گاوهایی با تولید شیر بالاتر در گله و حصول تعداد فرزندان بیش تری از حیوانات مطلوب درگله می گردد . امروزه استفاده از تکنیک های اصلاح نژادی دربهبود کمی و کیفی تولیدات گله ، به صورت امری اجتناب ناپذیر درآمده است و در این راستا بهره گیری از آخرین دستاوردها در عرصه علم اصلاح نژاد بهترین ابزار می باشد . ارزیابی تیپ یکی از این ابزارهای اصلاح نژادی در گله های گاو شیری است .
در مجموع باید درنظر داشت که داده های صفات خطی تیپ زودتر قابل اندازه گیری هستند تا داده های طول عمر و این مزیت ر ا همواره باید درنظر داشت .صفات طول عمر و ماندگاری وراثت پذیری پایینی دارند پس برای پیش بینی صفت کل طول عمر باید انتخاب براساس صفات همبسته باشد .
فدراسیون جهانی ه لشتاین فریزین 1 به کمک اغلب کشورها برنامه هماهنگی را برای ارزیابی تیپ گاوهای شیری ار ائه کرد . در سال 1986 فدراسیون هلشتاین فریزین اروپا 2 کار گروه هایی را برای آزمایش هماهنگ سیستم های طبقه بندی تیپ ایجاد کرد.
در ایران کمیته ارزیابی تیپ در سال 1372 تشکیل شد که هدف آن افزایش طول ارزیابی تیپ در گله ها است .



لیست کل یادداشت های این وبلاگ