سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، مؤمنِ پیشه ور را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 


جمعه 93 اسفند 29 , ساعت 9:16 عصر


دانلود فیلم اسپرم گیری در گاو کلیک کنید

 کتاب اصول پرورش گاو های شیری کلیک کنید

تصاویر از گاو شیری کلیک کنید

آشنایی با جایگاهها در پرورش گاو شیری کلیک کنید


عوامل از دست دادن آبستنی در گاو کلیک کنید

طرح توجیهی پرورش گاو کلیک کنید

نحوه صدور مجوزهای گاوداری کلیک کنید

اصول پرورش گاو شیری کلیک کنید

فیلم مراحل زایمان گاو کلیک کنید

وام گاو شیری ,
  جیره گاو شیری ,
  تصاویر گاو شیری,

 

نحوه مصرف :

بدون شک بهترین روش خوراندن شیر جایگزین به گوساله ها استفاده از دستگاههای اتوماتیک شیرخوران است . این دستگاهها شیر جایگزین را با دما و فشار ثابت به تمام گوساله ها می رسانند . گوساله با میک زدن یکنواخت سر پستانک این دستگاهها ، مقدار شیر مورد نیاز را دریافت می کند . با توجه به آنکه عمل مکیدن اثر بسیار خوبی بر روی افزایش اشتها هضم اتساع و رشد چهار معده و نهایتاً جذب و بازدهی شیر جایگزین دارد ، استفاده از این دستگاهها ، در تمام گاوداری هایی که امکان اقتصادی و فنی نصب آنها را دارند توصیه می شود . انواع مدرن این دستگاهها مجهز به حسگرهای ویژه در سرپستانک هر گوساله ( قابل اتصال به کامپیوتر ) جهت ثبت و نمایش میزان شیر خوردن هر گوساله در هر وعده غذایی ، هر روز و دوره شیر خواری می باشد .در نبود این دستگاهها ، استفاده از بطری پستانک دار و یا سطل پستانک دار دردار پیشنهاد میشود . این ظرف امکان مکیدن را به گوساله داده حتی المقدور از سرد شدن زود هنگام محلول شیر جلوگیری می کنند .قدیمی ترین روش مصرف شیر یا شیر جایگزین استفاده از سطل است با توجه به تفاوت مکانیسم عمل مکیدن و عمل هرت کشیدن ، سرد شدن سریع محلول آماده شده ، خوردن شیر از سطح بالایی ( در مقابل خوردن شیر یکنواخت با دستگاه و خوردن شیر از سطح پایینی با بطری یا سطل پستانکدار ) ، آمیخته شدن بزاق حیوان یا باقیمانده شیر موجود در سطل ، میزان اشتها ، خوردن و هضم و بازدهی جایگزین شیر کاهش می یابد .

باید توجه کرد که هرچه از دمای محلول شیر کاسته شود ، از میزان اشتها و تمایل گوساله برای خوردن جایگزین شیر کم      می شود . این گرسنگی در کنار خوردن شیر سرد موجب سوء هاضمه شدید ، کاهش جذب ، کاهش شدید حرکات روده ای در مراحل اولیه و سپس تغییرات شیمیایی و میکروبی روده می گردد و پس از آن احتمال  بروز اسهال تغذیه ای و تغییر آن به اسهال میکروبی را تقویت می کند . حتی در صورت عدم وقوع مشکلات گوارشی ، حتماً مسائلی مثل بازدهی کم ، کاهش سرزندگی و شادابی مقاومت کمتر در مقابل بیماری ها و نرسیدن به وزن ، شرایط تولید مطلوب ، با درجات مختلف حادث می شوند .

تغییر نوع جایگزین شیر :

بسیار پیش می آید که تهیه و خرید یک نوع جایگزین شیر مصرفی یک گاوداری ، بدلایل مختلف ممکن نمی گردد . در این موارد با توجه به تفاوت مزه و بوی انواع جایگزین شیر با همدیگر ، پیشنهاد میشود از برنامه بالا یعنی استفاده از مخلوط جایگزین شیر و شیر گاو به نسبت مطلوب برای تغذیه گوساله های قبلی استفاده شود . برای گوساله های نوزاد نیز برنامه تغذیه پایه ای گاوداری ادامه می یابد . با توجه به تفاوت های جزیی آماده سازی و مصرف انواع جایگزین شیر با همدیگر ، کنترل دقیق و ضعیف سلامتی و اشتهای تمام گوساله ها در اولین هفته تغییر ، اکیداً توصیه می گردد . گرچه ریسک این تغییر در گوساله های بزرگتر ( 45 تا 90 روزه ) بسیار کمتر است



لیست کل یادداشت های این وبلاگ