سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز قیامت، نخستین کسانی که بر حوض [کوثر] وارد می شوند، دوستان در راه خداوند ـ عزّوجلّ ـ هستند . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 


جمعه 93 اسفند 29 , ساعت 9:15 عصر


دانلود فیلم اسپرم گیری در گاو کلیک کنید

 کتاب اصول پرورش گاو های شیری کلیک کنید

تصاویر از گاو شیری کلیک کنید

آشنایی با جایگاهها در پرورش گاو شیری کلیک کنید


عوامل از دست دادن آبستنی در گاو کلیک کنید

طرح توجیهی پرورش گاو کلیک کنید

نحوه صدور مجوزهای گاوداری کلیک کنید

اصول پرورش گاو شیری کلیک کنید

فیلم مراحل زایمان گاو کلیک کنید

  گاو هلشتاین ,
  ثبت نام گاو شیری ,
  تصاویر از گاو شیری ,

 

بیش از 50 سال پیش پژوهشی انجام گرفت تا مشخص کند کدام ماده ماده مغذی و عنصر اصلی استارتر گوساله (خوراک آغازین) می تواند سبب توسعه و شکل گرفتن شکمبه گوساله شود. هدف این پژوهش ها در 50 سال پیش و همچنین امروز، از شیر گرفتن گوساله در سن کمتر از 3 ماه (وحتی کمتر از یک ماه) بوده است. برای دستیابی به این هدف، شکل گرفتن شکمبه خیلی مهم است و شکل گیری شکمبه و رشد گوساله، به شدت تحت تاثیر تغذیه خوراک استارتر است.

پژوهش های انجام شده در 50 سال پیش آشکار نمود که تغذیه نشاسته غلات در مقایسه با الیاف علوفه، کلید اصلی رشد و توسعه سریع شکمبه است. در آن موقع توصیه می شد که یونجه یا دیگر علوفه تا بعد از شیرگیری به تغذیه گوساله رسانده نشود ولی با این وجود، امروزه بررسی ها نشان می دهد که قبل از مرحله شیرگیری، بیشتر گوساله ها یونجه مصرف می کنند.

پژوهش های جدید، پژوهش های انجام شده 50 سال قبل را تائید کرده اند. برای مثال، وقتی در خوراک استارتر گوساله، یونجه کمی حتی به مقدار 2 درصد منظور گردید، میانگین رشد روزانه، میزان مصرف و بازده غذایی آنها کاهش یافت. همینطور وقتی که یک منبع دیگر الیافی مثل پوسته خارجی پنبه دانه به استارتر اضافه شد، باز هم میانگین رشد روزانه گوساله ها کاهش یافت.

یونجه خیلی حجیم است . . .

این را در نظر داشته باشید شکمبه گوساله ای که از شیر گرفته شده، به اندازه یک توپ بسکتبال است، وقتی یک سطل 8 لیتری مخصوص تغذیه گوساله پر باشد، میزان 4/5 کیلوگرم استارتر گنجایش دارد. گوساله ای که چند روزی است که از شیر گرفته شده معمولا حدود 2/3 کیلوگرم استارتر در روز مصرف می کند. در مقایسه در این ظرف 8 لیتری شما می توانید با فشار فقط حدود 500 گرم یونجه قرار دهید. زیرا یونجه حجیم بوده و فضای زیادی را در شکمبه گوساله کوچک به خود اختصاص می دهد. مضافا اینکه هنوز شکمبه به طور کامل فعال نشده و نمی تواند یونجه الیافی (فیبری) و یا سایر مواد خشبی را مانند شکمبه گاو بالغ هضم کند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ