سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای دل، چیزی تباه کننده تر از خطا نیست . [امام باقر علیه السلام]
 

 


جمعه 93 اسفند 29 , ساعت 9:10 عصر


دانلود فیلم اسپرم گیری در گاو کلیک کنید

 کتاب اصول پرورش گاو های شیری کلیک کنید

تصاویر از گاو شیری کلیک کنید

آشنایی با جایگاهها در پرورش گاو شیری کلیک کنید


عوامل از دست دادن آبستنی در گاو کلیک کنید

طرح توجیهی پرورش گاو کلیک کنید

نحوه صدور مجوزهای گاوداری کلیک کنید

اصول پرورش گاو شیری کلیک کنید

فیلم مراحل زایمان گاو کلیک کنید

  طرح کسب و کار گاو و گوساله ,
  قیمت گوساله گاو در بازار,
  قیمت گوساله گاو در بازار ,

 

هدف از پرواربندی گوساله ها تولید گوشت قرمز است. با توجه به اینکه میانگین افزایش وزن گوساله پرواری حدود 1000 تا 1200 گرم، درصد پروتئین گوشت آن 21% (گوسفند 20%) و چربی آن کمتر از گوشت گوسفند است لذا پرواربندی گوساله اهمیت خاصی در تامین پروتئین مورد نیاز جامعه دارد.

غذا و تغذیه مهمترین مسئله در پرواربندی است. زیرا وقتی حیوان حداکثر تولید را خواهد داشت که نیازهایش از لحاظ انرژی، پروتئین و سایر مواد مغذی تأمین شده باشد. میتوان گفت در گاوداری گوشتی بیش از 60% هزینه های جاری مربوط به خوراک و 25%  از آن بابت خرید گوساله لاغر مصرف میباشد.

بنابراین هرقدر گوساله ها دارای تغذیه بهتری (نه گرانتر) بوده و سالمتر باشند حرفه پرواربندی دارای سودآوری بیشتری خواهد بود. لذا به گاوداران پرواربند توصیه میشود جهت حداکثر سودآوری و جلوگیری از اشتباهات رایجی که سبب کاهش بازده پرواربندی گوساله میشود، این بخش را به دقت خوانده و در گاوداری خود به کار ببندد.

نیازمندیهای گاوهای گوشتی‌‌

ضریب تبدیل غذایی: به مقدار خوراکی که سبب یک کیلوگرم  افزایش وزن می شود، ضریب تبدیل غذایی می­گویند. مثلا مرغ گوشتی با خوردن هر 2 کیلوگرم دان یک کیلوگرم افزایش وزن دارد لذا ضریب تبدیل آن مساوی 2 است. ضریب تبدیل برای شترمرغ 4، گوساله پرواری 5/6 تا 7 و گوسفند 7 است. پس هرچقدر ضریب تبدیل غذایی کمتر باشد هزینه خوراک کمتر بوده و سودآوری بیشتر میشود.

یادتان باشد ضریب تبدیل غذایی با افزایش سن زیاد میشود. مثلا این ضریب برای گوسالههای پرواری در سن 3 تا 6 ماه معادل 4، برای 6 تا 9 ماهه معادل 6 تا 8 و برای گوسالههای 9 تا 12 ماهه معادل 8 تا 10    میباشد. دقت بفرمایید که با افزایش سن دام ضریب تبدیل غذایی بیشتر شده و بعد از مدتی پرواربندی دیگر سودآوری نخواهد داشت. توجه داشته باشید که همیشه باید مقدار خوراک مصرفی روزانه در گاوداری پرواری و همچنین میانگین افزایش وزن گوساله ها (بصورت نمونه گیری در دوره های 15 روزه) مشخص باشد تا بتوان ارزیابی درستی از میزان درآمد و هزینه ها داشت.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ