سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر آن که خواهى نیستى بارى بدان ننگر که کیستى . [نهج البلاغه]
 

 


سه شنبه 94 فروردین 4 , ساعت 1:5 عصر


دانلود فیلم اسپرم گیری در گاو کلیک کنید

 کتاب اصول پرورش گاو های شیری کلیک کنید

تصاویر از گاو شیری کلیک کنید

آشنایی با جایگاهها در پرورش گاو شیری کلیک کنید


عوامل از دست دادن آبستنی در گاو کلیک کنید

طرح توجیهی پرورش گاو کلیک کنید

نحوه صدور مجوزهای گاوداری کلیک کنید

اصول پرورش گاو شیری کلیک کنید

فیلم مراحل زایمان گاو کلیک کنید

  عکس گاو گوشتی هلشتاین,
  قیمت گاو شیری هلشتاین ,
  انواع گاو هلشتاین عکس,
  انواع گاو هلشتاین عکس,

 

 

دلایل کم تولید بودن گاوها

کم تولید بودن گاوها دلایل زیادی می تواند داشته باشد ولی عمده ترین دلایل آن عبارتند از:

1- نژاد گاو: یکی از دلایل عمده تولید شیر و گوشت در گاو به نژاد آن مربوط است. برخی از گاوها از نژادهای برتر و اصلاح شده می باشند، این گونه گاوها، پر تولید هستند و هیکل درشت و پستانهای پر شیر دارند، سرعت رشد بالایی داشته و شیر و گوشت بیشتری به عمل می آورند، این گاوها را « اصیل » می گویند. برخی دیگر از گاوها دارای جثه و هیکل کوچک هستند، اندام آنها لاغر و استخوانی است. پستانهای کوچکی دارند و شیر چندانی تولید نمی کنند و رشد آنها کم است. به این گاوها که نژاد خاصی هم ندارند « گاوهای یومی » می گویند و سودی ندارند.

2- تغذیه: یکی از دلایل کم تولید بودن گاو به تغذیه نامناسب و غیر علمی بودن آنها مربوط است، یک گاو شیرده برای تولید بیشتر و مطلوب به مواد غذای مختلفی احتیاج دارد تا بتواند آنها را به شیر یا گوشت تبدیل کند. بنابراین یک گاودار باید مواد مورد نیاز دام خود را بشناسد و بتواند مواد لازم را به موقع و به میزان مورد نیاز تهیه و در اختیار گاو قرار دهد.

3- بهداشت دام و جایگاه آن: رعایت بهداشت حیوان و جایگاه آن در تولید شیر و گوشت اثر بسیاری دارد حتی گاوهای اصیل و با تولید بالا هم اگر از نظر بهداشتی کنترل و مراقبت نشوند تولید شیر و گوشت آنها کاهش می یابد. برای رعایت بهداشت گاوها، باید واکسیناسیون آنها به موقع انجام شود و هر از چند مدت توسط ماموران فنی معاینه گردد.

جایگاه نگهداری گاو هم باید از نظر نور و جریان هوای تازه مطلوب باشد و به طور مرتب و منظم سمپاشی گردد تا از وجود میکروب ها و کنه ها پاک شود. اغلب تولید کنندگان به واسطه قیمت بالای گاوهای اصیل نمی توانند آنها را خریداری و پرورش دهند و از طرفی دیگر گاوهای بومی هم تولید چندانی ندارند. سوالی که برای روستاییان و پرورش دهندگان مطرح می شود این است که چه باید کرد؟ آنها به دنبال راه حلی هستند که بتوانند با سرمایه گذاری کمتر، سود بیشتر و مناسب تری نصیب خود کنند. آمیخته گری یا دور گیری راه حل این مشکل می باشد. آمیخته گری یا دور گیری را به زبان ساده به مخلوط کردن دو نژاد اصیل و بومی و ایجاد یک نسل جدید می گویند. آمیخته گری مزایای زیادی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

1- از طریق آمیخته گری صفات برتر گاوهای نر اصیل مانند: شکل ظاهری، استعداد تولید شیر بیشتر، استعداد تولید گوشت بیشتر و سایر خصوصیات ارثی آنها به نسل بعدی منتقل می گردد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ