سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسیارند کسانی که دانش دارند و از آن پیروی نمی کنند . [امام علی علیه السلام]
 

 


سه شنبه 94 فروردین 4 , ساعت 1:1 عصر


دانلود فیلم اسپرم گیری در گاو کلیک کنید

 کتاب اصول پرورش گاو های شیری کلیک کنید

تصاویر از گاو شیری کلیک کنید

آشنایی با جایگاهها در پرورش گاو شیری کلیک کنید


عوامل از دست دادن آبستنی در گاو کلیک کنید

طرح توجیهی پرورش گاو کلیک کنید

نحوه صدور مجوزهای گاوداری کلیک کنید

اصول پرورش گاو شیری کلیک کنید

فیلم مراحل زایمان گاو کلیک کنید

 
  پرورش گاو شیری  ,

  رعایت اصول بهداشتی در نگهداری گاو شیری  ,

  پرورش گاو گوشتی و گاو شیری و تاسیس گاوداری ,

  اصول پرورش گاو شیری ,

 

 

 

بیماری لمپی اسکین 

 

 

تعریف بیماری: 

بیماری «لمپی اسکین» که یک بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا است و خسارت های اقتصادی سنگیننی همراه با کاهش تولیدات دامی، ضایعات پوستی و تلفات بر جمعیت گاوی وارد می سازد

طبقه بندی عامل  :خانواده ویروس ( پوکس ویریده ) جنس ( کاپری پوکس ویروس )  حساس به 55 درجه در 2 ساعت ، 65 درجه در 30 دقیقه . حساسیت شدید به محیط قلیایی و یا  اسیدی حساس به اتر ( 20 درصد )، کلروفرم ، فرمالین ( 1درصد ) و برخی مواد پاک کننده ، حساس به فنل ( 2 درصد 15 دقیقه ) ، هیپوکلریت سدیم (2-3 درصد ) ، ترکیبات ید ( 1:33 رقت )،ترکیبات آمونیوم بطور قابل ملاحضه ای در محیط پایدار است ، برای مدت طولانی در درجه حرارت محیط ، به خصوص در دلمه خشک زنده می ماند . این ویروس حساس به نور خورشید و مواد شوینده است ، اما در شرایط محیطی تاریک ، مانند سایبان آلوده حیوانی ، میتواند برای ماهها باقی بماند .

 

اپیدمیولوژی :واگیری بین 5 تا 45 درصد متفاوت است و مرگ و میر به میزان تا10  درصد می باشد .

میزبان :گاو و گوساله

انتقال

روش انتقال مکانیکی توسط بند پایان است . پشه و مگس میتواند عمده نقش را بازی کند . انتقال همچنین ممکن است با خوردن غذا و آب آلوده به بزاق حیوان آلوده صورت پذیرد .حیوانات را میتوان بوسیله تلقیح با مواد آلوده از گره جلدی و یا خون آلوده کرد .

منابع ویروس :

پوست ، ضایعات پوستی ، بزاق ، ترشحات چشم و بینی ، شیر ، منی ، بافت ریه ،طحال و گره های لنفاوی منبع ویروس هستند. و وجود ویروس در خون حدود 1 الی 2 هفته طول میکشد ..

تشخیص بالینی :پس از تلقیح شروع تب در6- 9 روز و اولین ضایعات پوست در محل تلقیح در 4 – 20 روز ظاهر میشود .

تب 41 درجه و حتی بالاتر که بمدت 1 هفته دوام دارد .رینیت ، ورم ملتحمه و ترشح بزاق بیش از حد . کاهش در تولید شیر در گاو ندول درد ناک به قطر 2 – 5 سانتیمتر در کل بدن بویژه در سر ، گردن ، پستان و کف لگن بین 7 و 19 روز بعد از تلقیح ویروس . این ندولها شامل درم و اپی درم است . ضایعات ممکن است در غشاء مخاطی دهان و دستگاه گوارش توسعه یافته و در نای و ریه ها ، منجر به ذات الریه اولیه و ثانویه گردد . بی اشتهائی ، لاغری . بزرگ شدن تمام گره های لنفاوی سطحی . دست و پا ممکن است دچار ادم و حیوان تمایلی به حرکت ندارد . ندول در غشاء مخاطی چشم ها ، بینی ، دهان ، مقعد ، پستان و دستگاه تناسلی ، و تمام ترشحات حاوی ویروس می باشد . سقط جنین ، ناباروری موقت یا دائمی و آتروفی بیضه و ویروس از مایع منی برای مدت طولانی دفع میشود .عقیمی موقت در گاو نیز ممکن است رخ دهد . لاغری ، ذات الریه ، ورم پستان



لیست کل یادداشت های این وبلاگ