سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که خود را در جاهایى که موجب بدگمانى است نهاد ، آن را که گمان بد بدو برد سرزنش مکناد . [نهج البلاغه]
 

 


سه شنبه 94 فروردین 4 , ساعت 12:56 عصر


دانلود فیلم اسپرم گیری در گاو کلیک کنید

 کتاب اصول پرورش گاو های شیری کلیک کنید

تصاویر از گاو شیری کلیک کنید

آشنایی با جایگاهها در پرورش گاو شیری کلیک کنید


عوامل از دست دادن آبستنی در گاو کلیک کنید

طرح توجیهی پرورش گاو کلیک کنید

نحوه صدور مجوزهای گاوداری کلیک کنید

اصول پرورش گاو شیری کلیک کنید

فیلم مراحل زایمان گاو کلیک کنید

 
  عکس زایمان گاو ,
 
  مراحل زایمان گاو ,
 
  زایمان مصنوعی گاو ,
 
  زایمان در گاو ,

 

اسهال گوساله ها را می توان در رده های زیر تقسیم نمود :

 

1 - E. coli  (اسهال سفید)

2 - سالمونلا

3 - روتاویروس

4 - کریپتوسپوریدیا

 

این چهار دسته هم به تنهایی و هم با یکدیگر می توانند رخ دهند. نشانه های قابل مشاهده توسط صاحب دام ، اسهال ، خشکی پوشش خارجی ، کسالت و بیحالی و حتی در بسیاری موارد مرگ در طول مدت زمانی کوتاه هستند.

اسهال در نتیجه تغییر در عملکرد دستگاه گوارش ، توقف هضم در نتیجه فعالیت میکروارگانیسم رخ میدهد. البته گوساله های شیرخوار به طور طبیعی مدفوع آبکی تری دارند اما در صورت بروز عفونت گوارشی میزان مدفوع افزایش قابل ملاحظه یافته و به اسهال تبدیل میشود. به طور مثال میزان آب دفع شده در مورد یک گوساله مبتلا به اسهال می تواند بیست برابر حالت طبیعی باشد. این میزان آب مخلوط با املاح و سایر مواد مغذی است و به این دلیل حیوان بیش از آنچه می خورد دفع می کند.

از دست رفتن آب و املاح به دهیدراتاسیون منجر می گردد. این مسئله باعث بروز شوک و مرگ خواهد شد. به عبارت دیگر ، خود میکروارگانیسم عامل اسهال علت اصلی و مستقیم مرگ نیست و شوک ناشی از دفع آب و املاح را می توان علت اصلی مرگ دانست.

در اسهال E. coli یا اسهال سفید عامل بیماری با تولید سم باعث دفع بیش از حد طبیعی آب می گردد. این مسئله به شوک منجر خواهد شد. در کالبدگشایی ، گوساله تلف شده در اثر E. coli اغلب علامت خاصی از عفونت نشان نمی دهد.

اسهال سالمونلایی به دلیل تهاجم عامل بیماری به دیواره دستگاه گوارش خونی خواهد بود. نتیجه این تهاجم آسیب به بافت دستگاه گوارش و متعاقباً عدم جذب آب و مواد مغذی است. سالمونلا می تواند به راحتی به سایر قسمتهای بدن هم دست اندازی کند و باعث باکتریمی و مرگ سریع گردد.

 

پیشگیری از بروز اسهال :

 

مهمترین روش پیشگیری از بروز اسهال خوراندن میزان کافی آغوز به گوساله ها در 6 تا 8 ساعت اول پس از تولد است. این مسئله باید در این زمان که گوساله توانایی جذب آنتی بادی از آغوز را داراست انجام شود. یک گوساله به حدود دو لیتر آغوز نیاز دارد. به یاد داشته باشید که آغوز از هر داروی دیگری در این زمان مؤثرتر است و نباید آنرا با چیز دیگری جایگزین نمود.

فراهم آوردن بستر مناسب که حداقل استرس را به گوساله وارد کند و جلوگیری از پرخوری و تغییر ناگهانی جیره غذایی هم از جمله عوامل مؤثر در پیشگیری است.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ